تاریخ

عشق از منظر خدا و اسلام

 

عبدالواحد رحمت الله

یکی از بدیهیات غیر قابل انکار دین اسلام، شمولیت پیام هایش و جوابگو بودن برای پرسش های گوناگون درتمام زمینه ها و دربرگیرندگی کلیه ی ابعاد زندگی بشر است .

یکی از اصول ثابت وطلایی و مشخصه ی بارز دین اسلام درمقایسه با سایر ادیان ومکاتب دیگر، ویژگی واصل میانه روی واعتدال درهمه ی امور و قضایا است.

اگر با وجدانی زنده ومنصفانه به اسباب وعوامل پیدایش آشفتگی و بی بند و باری و بوجود آمدن مشکلات و گرفتاری ها در جامعه نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که بدون شک به خاطر افراط یا تفریط افراد یا گروه ها بوده است.

می بینیم بیشتر روزهای سال به مناسبت های مختلف، نامگذاری شده است ؛ برخی از این مناسبات از اعیاد دینی یا ملی ملت ها به شمار می آیند ؛ مناسباتی هم وجود دارد که باواژگانی پاک و مقدس چون (آزادی، حقوق بشر، عشق و….)  موسوم و مصادف گردیده اند اما بانیان وبرگزارکنندگان چنین مناسباتی ، تنها اهداف خاص خود را دنبال کرده و هرگزمفهوم واقعی این واژگان را  سرلوحه ی کار و برنامه هایشان قرار نداده و نخواهند داد.

این مناسبات و مراسمات بیشتر به صورت صوری برگزار می شوند وغالباً جنبه ی نظری داشته و باچند شعار خاتمه می یابند.این مؤسسه ها با بکارگیری تمامی امکانات سعی در به بیراهه کشاندن دنباله روان کاروان خود هستند، هرچند هستند افرادی در این میان که با نیت پاک ودلسوزی تمام  به میدان آمده اند، اما چون نابینایان را پیشوا و راهبر خود قرار داده اند، هرگز به اهدافشان نمی رسند!

یکی از مناسبات مورد توجه وجنجال برانگیز،  درمیان اقشار مختلف جامعه، روز چهاردهم فوریه  یعنی (۲/۱۴) سال میلادی است، که به(( والنتاین=عشق و دوست داشتن)) نام گذاری شده است.

هرساله چند روزی مانده به این روز طرفداران پر و پا قرص والنتاین از طریق شبکه های مجازی وماهواره ای و باتمام توان برطبل تبلیغات شان علیه هرنوع قید و بند اخلاقی می کوبند!

از نگاه ما مسلمانان عشق و محبت  واژگانی بسیار ارزشمند و دارای قداست و مفاهیم بزرگ انسانی و لازمه ی حیات معنوی و ایمانی محسوب می شوند ؛ به همین خاطر است که در لابلای آیات گهربار قرآن و فرموده های حکیمانه ی پیامبر (ص) از کلمه ی (حب و محبت ومودت و…) به عنوان یک اصل ضروری ومورد نیاز، برای زندگی مؤمنانه وایده آل به وفور استفاده شده است . درهمین راستا پروردگار حکیم به رحمت واسعه ی خود از بدو خلقت انسان ، زن و مرد را به صورت زوج (مکمل) آفرید و برای محکم نمودن پیوند زوجیت، مودت (دوست داشتن متقابل) را در دل هایشان قرارداد :وجعل بینهم موده و رحمه).

اسلام به عنوان آخرین نسخه شفابخش برای تمامی اقوام و ملت ها درهمه ی زمان ها، درمیدان عمل نه فقط شعار، برای دردها درمان و برای نیازها وپرسش ها  راهکار و راه چاره همراه با گفتمان مناسب پیشنهاد نموده است.

در دین مقدس اسلام، واژه ی محبت و دوست داشتن ، چنان جایگاهی دارد که در مورد چگونگی اطاعت و بندگی در برابر ذات پروردگار،کلمه ی حب (قل إن کنتم تحبون الله. …)در قرآن به عنوان مناسب ترین و شایسته ترین واژه ، استفاده گردیده است.

از منظر ما مسلمانان عشق و محبت، چیزی نیست که محدودیت زمانی ومکانی داشته باشد وخاص افراد یا روزهای خاصی باشد.

 اسلام عزیز درچهارچوب بندگی وعبودیت در برابر معبود ، ودررابطه با پیشوا ومقتدا قرار دادن پیامبر رحمت (ص) در کلیه ی ابعاد زندگی و در چگونگی رابطه ی حسنه با والدین، ودر جامعه ی کوچک خانواده وهمسرداری و در حفاظت از میهن و زادگاه وحتی در چگونگی برخورد با انسان ها بدون درنظر داشتن دین و نژادشان، و…..، وبه تعبیری عارفانه در خصوص روابطمان از ذره ای گرفته تا کهکشانها، به می آموزد که بدون دوست داشتن ومحبت، امکان ندارد انسان حتی یک لحظه خود را خوشبخت و امیدوار ببیند.

جای بسی تأسف وشرمندگی است که برخی از افراد وگروه ها محبت به خدا و رسول و پدر و مادر و فرزندان و همسران و. …. را از دایره ی زندگی شان دور ساخته اند و تنها و تنها ابرازعشق و محبت را در برابر جنس مخالف (زن یا مرد) آن هم دریک روز خاص و فقط برای ارضای هوا و هوس وتمایلات نفسانی، آن هم به صورت نامشروع وعبور غیر مجاز ازتمامی مرزهای شرافت و انسانیت به عنوان یک تکلیف قلمداد می نمایند.

نمی دانم چه برسر وجدان ها آمده است؟ نمی دانم اندیشمندان وروشنفکران ما کی از این خواب شوم بیدار خواهند شد؟ نمی دانم چرا جوانان ما این چنین خود را بی اختیار در خدمت آرزوهای شهوانی وشیطانی قرار داده اند؟ نمی دانم چرا و به چه قیمتی دختران ما عفت وحیایشان را دربازار عشق های کاذب و دروغین به حراج گذاشته اند؟ نمی دانم. …..؟

برادران وخواهران بزرگوار!

بیایید نگذاریم سودجویان عرصه ی عشق ، اینچنین عشق های پاک مان را به تالان ببرند، بیایید نگذاریم این واژگان مبارک ومقدس بازیچه ی دستان این مردمان گرگ صفت قرار گیرند، بیایید همه باهم در تمام روزهای زندگی، نه تنها  درروز به غارت بردن ناموس ها (والنتاین) به همه ی سودجویان واخلاق فروشان عالم بگوییم: ننگ بر شما جلادان اخلاق باد. .

عبدالواحد رحمت الله

نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمت الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا