گفتگو

محمد علی کلی ؛ عامل مسلمان شدن دومیلیون آمریکایی

محمد علی کلی

هفته ی گذشته جهان شاهد مراسم خاکسپاری قهرمان سنگین وزن بوکس آمریکا در زادگاهش ولایت کشاکی آمریکا بود، امامت نماز میت توسط زید شاکر انجام گرفت که مؤسس دانشگاه الزیتونیه شهر«بیرکلی» در ولایت کالیفرنیاست.
نزدیک به ۱۸هزار نفر در تشیع جنازه شرکت کردند که هیچ مسجدی در سرتاسر آمریکا گنجایش این تعداد را نداشته و بالاجبار در سالن بزرگ شرکت غذایی «کشاکی چیکن» مرغ کنتاکی برگزار شد.
میلیونها مسلمان سوگوار از دست دادن او شدند، بعد از اینکه اسطوره ی دنیای ورزش بود، خدمتکار دین اسلام شد و خدمات ارزنده ای انجام داده است.
محمد علی کلی علیرغم  تند و خشن بودن رشته ی ورزشی اش ؛ اما او قلبی آکنده از مهربانی و احساسی داشت و عاشق اسلام بود و در سفرهای کاری خود بعنوان ورزشکاری ملی در وضعیت های پیش آمده موضع روشن و قاطعی داشته و اهداف مقدسی را دنبال کرده است و بزرگ ترین هدفش پیروزی اسلام و نصرت مسلمانان بوده است.
او که لقب ورزشکار قرن را داشت و تاریخی سراسر درخشان ورزشی را به جای گذاشت بعد از مبارزه ای طولانی با بیماری صعب العلاج اش در یکی از بیمارستان های ایالت آریزونای آمریکا دار فانی را وداع گفت.
«کلی» در شهر لویقیل کنتاکی در خانواده ای متوسط آمریکایی – آفریقایی متولد شد. پدرش مذهب میتودی و مادرش بر مذهب محمدانی بوده و نزد او تربیت شد اما سرانجام به دین اسلام گروید و نام خود را در سال ۱۹۶۴ به محمد تغییر داد.
درباره ی مسلمان شدنش چنین حکایت می کند که : من از دوران کودکی به سبب رنگ تیره ی پوستم از تبعیض نژادی موجود بسیار رنج می بردم و همین وضعیت دلیل روی آوردن من به ورزش مشت زنی شد که بتوانم از خود دفاع کنم و از رفقای سفید پوستم کتک نخورم؛ البته جثه ای هیکلی و بنیه ی ورزشی و قوی داشتم و رشته ی خودم را یافتم و زمان زیادی نگذشت و در سن بیست سالگی، قهرمان سنگین وزن رینگ آن وقت«ونی لیستون» را به مبارزه طلبیدم و قهرمانی را در کشورم آمریکا به دست آوردم.
کلی اضافه کرد: در همان لحظه ی موفقیتم در بالای رینگ قهرمانی و در مقابل دیدگان همه و تمام دوربین های حاضر اسلام آوردن خودم را اعلام نموده و با صدای بلند فریاد زدم: اشهد ان لا اله الا الله و اشهد انّ محمدا رسول الله . و اسمم را به محمد علی کلی تغییر دادم.
«کلی» نظرات مثبت و سازنده ای دارد و نسبت به رویدادهای این اواخر درباره ی افراط گرایان اسلامی و پدیده ی اسلام هراسی در غرب می گوید : من مسلمانم و در دین اسلام چیزی درباره ی جواز قتل و کشتار شهروندان عادی نه در پاریس و نه در هیچ جای دیگری در دنیا وجود ندارد، مسلمانان راستین می دانند که اصول و مبادی دین ما با خشونت افراط گرایان کاملا متضاد است و همخوانی ندارد.

وی در ادامه می گوید:
صلح و آشتی و انسانیت را در اسلام یافتم و نماز می خوانم و روزه می گیرم و با خدای خود در ارتباط هستم و به سوی دین خدا دعوت می کنم و به فضل خدا باعث شده ام که نزدیک به دو میلیون آمریکایی دین اسلام را بپذیرند ، مسلمان شدن من کاملا طبیعی است چون اسلام با فطرت سلیم بشری سازگار است؛ چند سالی طول کشید تا من بتوانم این دین را بیابم و در آخر با یکی از دوستان مسلمانم آشنا شدم ، ا و مرا تا مسجد همراهی کرد تا بلکه توضیحاتی درباره ی اسلام بشنوم و همان لحظه که شیخ مسجد برایم از اسلام می گفت ، ندای حقیقت را در درون خود احساس کردم …..

 بدین ترتیب جهان ملاحظه کرد که علی کلی مقام و کرسی قهرمانی را ترک کرده و خدمتکاری برای دعوت اسلامی شد و دستان سفت و سختش به دستان لطیف و نیکوکاری برای فقرا و مساکین تبدیل شد.
کلی از فعالیت اقتصادی اش سالانه ۲۰۰ میلیون دلار را به کار دعوت اسلامی تخصیص داده و خانواده اش حق تورپت و دخل و تصرف در این مقدار را ندارند همچنین قصر شخصی خود را به دانشگاه و مدرسه تعلیم قرآن کریم تبدیل نموده و در شیکاگو بزرگترین مسجد را بنا کرده که مرکز بزرگی برای تبلیغ و دعوت دینی شده است.
و بسیار دیده شده کتابهای مفید اسلامی را می خرد و بصورت مجانی در بین مردم پخش می کند.
-در سال ۱۹۷۲ به حج رفت و فریضه ی حج را انجام داد.
در تاریخ آمریکا یکی از افتخارات هر شخصی بدست آوردن مدال ستاره ای هالیوود است که محمد کلی آنرا به دست آورده، و در خیابانی که ستاره های بزرگان را در پیاده رو می گذراند، کلی راضی نشد که نام محمد که بزرگ انبیا و اشرف مخلوقات است روی زمین پهن شده، و مردم روی نام او راه بروند، به همین خاطر، او ستاره اش را بر روی دیواری چسپانده است.
– او بعد از آوردن اسلام به همراه دوستش مالکوم ایکس و عالیشاه محمد که نقش زیادی در اسلام آوردن او داشتند، به جمعیت امت اسلام پیوست .
او در دهه ی شصت در اوایل به صورت مخفیانه به منزل عالیشاه رفت و آمد داشت و دینش را یاد می گرفت و بعد از چند سالی با بسیاری از افکار و اندیشه هایشان اختلاف پیدا کرد و او شروع به اعمال دنیوی و خیریه کرد و تلاش فراوانی کرد تا صورت نادرست اسلام که در ذهن و افکار غربیها نقش بسته بود پاک کند و تصحیح نماید.
*سخنان جاویدان کلی*
او هفت جمله به یاد ماندنی و جاویدان را دارد که در زیر می آوریم :
۱-انسان توی میدان های ورزشی به قهرمان تبدیل نمی شود بلکه احساسات درونی اوست که از او یک قهرمان می سازد، باید این نیروی درونی را به دست آورد.
۲- همیشه از تمرینات بدم می آمد ولی می گفتم : تسلیم نشو ، الان رنج می بری ولی بقیه زندگی ات همچون یک قهرمان زندگی می کنی.
۳- من مسلمانم و چیزی در اسلام نمی بینم که به قتل و کشتار شهروندان عادی اجازه دهد چه این افراد در پاریس باشند یا در هر کجای دنیا. و مسلمانان راستین می دانند که خشونت افرط گرایان با اصول و مبادی دین اسلام در تضاد است.
۴- بعد از اینکه از پیوستن به ارتش آمریکا در جنگ ویتنام خودداری کرد گفت : این جنگ با تعالیم قرآن در تضاد است و ما(مسلمانان) نباید به جنگی وارد شویم مگر اینکه در راه خدا و رسولش باشد.
۵- صداقت سخت ترین چیزی در دنیا است که بتوان آنرا شرح داد، چون موردی نیست که بتوان در مدرسه یاد گرفت، ولی اگر آنرا یاد نگیری، در حقیقت چیزی یاد نگرفته ای.
۶- افتاد توی دینگ مبارزه مانند افتادن در بیرون از میدان است و افتادن هیچ عیب و ایرادی ندارد، مشکل این است که افتاده روی زمین بمانی(و بلند نشوی)
۷- جنگ دولتها برای تغییر دادن نقشه جهان است. ولی شرکت در جنگ و معرکه ی فقر و گرسنگی برای ایجاد نقشه ی تغییر است.

الشرق القطریه – مجله المجتمع
ترجمه: محمدامین سنایی

نمایش بیشتر

محمد امین سنایی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت مسجد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا