اصول

ختنه دختران از منظرقرآن و سنت

دین اسلام چه دیدگاهی نسبت به ختنه دختران دارد؟

آیا اگر دختری ختنه نشود مرتکب گناه شده است؟ و آیا این مقوله صحت دارد که نان وغذایی که درستش می کند حرام است ؟

جواب  : قبل از پاسخ دادن به این سوال از دیدگاه شریعت اسلام دوست دارم  به چند حقیقت اشاره نمایم که عبارتند از:

*تا به حال سر آغازی روشن برای  تاریخ پیدایش ختنه دختران  که قابل اطمینان باشد وجود ندارد

* آنچه تا به حال گفته شده و یا گفته می شود که ختنه  دختران را اسلام  مشروع نموده صحت تندارد و فاقد دلیل ومدرک است .

* ختنه دختران عادتی قدیمی بوده که قبل ازآ مدن دین اسلام وجود داشته  و در دوران کهن انجام گرفته است.

* هیرودست مورخ  معروف یونان قدیم می گوید  : آنهایی که  درابتدای  أدوار گذشته که عبارتند از      مصریها  ، آشوریها ، کوسیدیون ، حبشیها واقوام دیگر ، این ها بودند که ختنه دختران را از مصری ها یاد گرفتند

*شیخ محمود شلتوت می گوید:   ختنه کردن عملی است که از أوایل تاریخ بشرییت  تا ظهور دین اسلام انجام گرفته است.

 

آنچه که مد نظر من است :  توضیح مطلب، به این گونه  است که عرب ها قبل از آ مدن دین اسلام  ختنه را بدون هیچ  گونه تفاوتی برای دختران وپسران أنجام داده اند و تا جایی شیوع پیدا کرده  که در میانشان به یک رسم وعادت تبدیل  شده بود .

حکم ختنه از منظر شریعت اسلام

 چنان که پیداست به إجماع علماء، أحکام آیین اسلام تنها از طریق منابعی مشخص که عبارتند از        

۱ قرآن کریم  ۲حدیث صحیح  ۳ إجماع  ۴ قیاس  به اثبات می رسد.

قرآن کریم  : درتمام قرآن تنها  یک آیه  هم چه به صراحت وچه به اشاره   درمورد حکم ختنه وجود ندارد!

أحادیث رسول اکرم  (ص) :  اگردر تمام کتب أحادیث  تحقیق نمایم به این نتیجه م یرسیم که فرموده ای صحیح (قطعی الدلاله) برانجام گرفتن ؛ختنه دختران وجود ندارد!

اکثر آن احادیثی که دراین خصوص ذکر شده اند  ضعیف بوده  واز اسنادی قوی برخوردار نیستند

 طبق رأی ونظر علماء ؛  به وسیله  أحادیثی  که در سندشان ضعف دیده می شود ، احکام دینی تشریع و ثابت نمی شود .

ابوداود فرموده اند:  تمام احادیثی که در مورد ختنه وجود دارد و با روایت های مختلف ذکر شده اند  ضعیف هستند وبه آنها إستناد نمی شود.

امام مناوی در کتاب ( فتح القدیر ج ۱ / ۲۸۰ ) وصاحب نیل الوطار (ج ۱/۱۸۳ ) می فرمایند:

{ لیس فی الختان خبر یعول علیه ولا سنه تتبع}  یعنی درمورد ختنه دختران هیچ گونه خبرو حدیث قابل اعتمادی وجود ندارد. 

سید سابق در کتاب( فقه السنه ج۱/۳۳) می فرماید: روایاتی که درمورد ختنه زنان آمده کاملا ضعیف بوده وبه آنها عمل نمی شوند

                                             آ راء ونظرات علماء فقهی
رأی أول  ــ  برخی ازعالمان قائل به واجب بودن ختنه هستند برای مردان وزنان بدون تفاوت .

رأی دوم ــ   برخی دیگرمی گویند: ختنه واجب نیست بلکه برای هر دو قشر سنت می باشد  که این قول،  نظر عالمان حنفی؛  قسمتی از دوستان امام شافعی؛ وشیخ حسن البصری ؛ ویکی از أراء امام مالک است .        

نگاه  ” المغنی والشرح الکبیر(ج۱ /۷۰)  فتح القدیر(ج۶/۴۵)

رأی سوم ــ   که نظر امام أحمد می باشد؛ ختنه برای مردان واجب و أما برای زنان از زمره مکارم است یعنی نه واجب میب اشد ونه سنت  .

 

***    چکیده بحث  ***

جمهور علماء با این موافقند که حکم  ختنه دختران واجب نیست بلکه سنت ؛ ویا أمر پسندیده ای است ومشخص است که انجام دادن سنت ، موجب کسب پاداش است ، اما ترک کردن آن گناه محسوب نمی شود ؛ لذا چنانچه از نظر علم ودانش نوین زیان ختنه دختران ثابت شود و انجام گرفتن آن ، هیچ گونه سودی برای آنان در پی نداشته باشد؛ از دیگاه فقه اسلامی و طبق قاعده کلی (لا ضرر ولاضرار) توصیه می شود این کار را انجام ندهند. و از آنجا که نصی که (قطعی الدلاله) در این مورد وجود ندارد الزامی برای این کار وجود ندارد….

 پس إی  خواهر گرامی ام: همان طور که توضیح دادیم در مورد ختنه دختران  هیچ گونه فرموده ای (صحیح)  وجود ندارد أز طرفی دیگر علم پزشکی هم ثابت نموده که زنان با أنجام آن زیانمند می شوند ؛ لذا سفارش می کنم دختران ازاین کار، خودداری نمایند                                       دکترأحمد شافعی

مترجم : بایزید قربانی

 

 

نمایش بیشتر

بایزید قربانی

نویسنده و مترجم- آذربایجان غربی - مهاباد فعال دینی و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن