تاریخشخصیت ها

آداب و رسوم مسلمانان اندونزی در ماه مبارک رمضان

مالزی 

ماه مبارک رمضان در اندونزی

ماه مبارک رمضان، برای مردم اندونزی ماه جشن و شادی است. شادمانی‌های شبانه، تفریحات، بازی‌های مختلف و غذاهای متنوع، همه جزئی از فرهنگ مردم اندونزی در این ماه عزیز است.

پس از رؤیت هلال ماه رمضان در اندونزی، تعدادی از افراد تا صبح در مسجد می‌مانند و طبل می زنند و به این نحو آغاز ماه مبارک را به دیگران اعلام کی‌کنند.

از معروف‌ترین غذاهای رمضانی اندونزی «ابهم» است که نوعی شیرینی شبیه کیک است. از خوردنی‌های مطلوب آنها می‌توان به غذاهای دریایی، برنج و سبزیجات نیز اشاره کرد. کباب مرغ هم برای افطار در بازار رمضان رونق دارد.

از دیگر آداب مسلمانان اندونزیایی، رفتن به مسجد قبل از نماز مغرب و خوردن افطار دسته‌جمعی است. آنها سپس به خواندن نماز مشغول می‌ شوند.

یک شب و روز در اندونزی، به عنوان «شب نزول قرآن» و «روز نزول قرآن» شناخته می‌شود. اندونزیایی‌ها به این روز بسیار ارج می‌نهند و آن را گرامی می‌دارند. مراسم ویژه‌ای هم به این مناسبت در قصر ریاست جمهوری اندونزی برگزار می‌گردد.

مراسم احیاء، عبادت و آداب شب و روز نزول قرآن از رادیو و تلویزیون این کشور پخش می‌شود. اما رسانه‌ها در ایام دیگر مورد شکایت علما و متدینین هستند. آنها از دولت اندونزی می‌خواهند که در ایام ماه مبارک رمضان نظارت ویژه‌ای به تلویزیون و رسانه‌ها داشته باشد تا شؤونات این ماه رعایت گردد.  

مسلمانان اندونزی ۱۰ شب آخر ماه را به شب زنده داری و عبادت می گذرانند و معتقدند یکی از این شب‌ها شب قدر است.

ایرانیان مقیم اندونزی نیز همچون دیگر هموطنان خود در جنوب شرقی آسیا رمضان را گرامی می‌دارند. آنان در لیالی قدر، با برپایی آیین‌های ویژه‌ای در سوگ اولین امام شیعیان می‌نشینند و آیین احیاء شب‌های احیاء هم با حضور ده‌ها تن از ایرانیان مقیم و خانواده‌های آنها در محل اقامتگاه سفیر ایران در جاکارتا برگزار می‌شود.

پایان‌بخش جشن رمضان مسلمانان اندونزی، عید فطر است. در این روز مردمی که یک ماه را با روزه ‌داری سر کرده ‌اند لباس‌های نو و رنگارنگ خود را می‌پوشند و مراسم مذهبی خاص این روز را به جای می‌ آورند.

ارسال : ماهان رسولی کیا- مهاباد

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا