اصول

نبایدهای سحری خوردن!

اشتباهات هنگام سحری خوردن.

سحری خوردن یکی از سنتهاي پیامبر اسلام است، چنانکه میفرماید:تسحروا، فإن في السحور برکة .متفق عليه، سحري بخورید که در سحری خوردن برکت هست. بعضی از اشتباهات روزه داران.

1 – بعضی از روزه داران سحری خوردن را ترک کرده اند و این خلاف سنت پیامبر اسلام است، یکی از هدیه های پیامبر خوردن سحری است، پیامبر اکرم مردم را به این امر تشویق فرموده (تسحروا فإن في السحور برکة) متفق عليه ، سحري خوردن را یکی از امتیازات مسلمان میدانند، همچنان که می فرمایند (فصل ما بین صيامنا و صيام أهل الكتاب، اکل السحر)رواه مسلم :فرق بين روزه مسلمان با روزه اهل کتاب خوردن سحری است. بنابراحادیثی که ذکر شد درخوردن سحری کمک وطاقتی است برای روز دار که لازم است آن را ترک نکند.

 

2-جلو انداختن سحری درنصف شب به مدت یک یادو ساعت، که این خلاف سنت پیامبر اسلام است ، پیامبر اسلام فرمودند ( عجلواالافطار، وأخروالسحور):درخوردن افطاری عجله ودرخوردن سحری تاخیر کنیید. رواه الطبراني .سنت آن است که سحری را نزدیک به نماز صبح بیاندازیم، به همین خاطر است که میگویند سحری یعنی نزدیک به نماز صبح، ازانس خادم پیامبر روایت است که پیامبر و زید بن ثابت سحری خوردن، وقتی از خوردن سحری تمام شدند، پیامبر اسلام برای نماز رفتند ونماز خواندن، ازانس سؤال شد که فاصله بین سحری خوردن و نماز خواندن پیامبر اسلام چقدر است، انس گفت به اندازه اینکه مردی پنجاه آیه از قرآن کریم تلاوت کند. امام بخاری

3-مداومت بر خوردن سحری تا اذان صبح، واین در حالی است که صدای اذان صبح رامیشنود، واجب است که فرد روزه دار قبل از اینکه صدای اذان را بشنود ازخوردن و نوشیدن دست بردارد.

4-زیاده روی در خوردن سحری، که زیاد خوردن جسم را تنبل می کند، واین کار منجر به سستی در انجام واجبات خواهد بود، زیاد روی در خوردن منافی حکمت روزه است، حافظ ابن حجر میگوید:بهتر آن است که در خوردن سحری زیاد روی نکنیم، بسیاری از مردم برای آماده کاری سحری خیلی خود را خسته می کنند و این در حالی است که میشود به کمتر از این سحری را آماده کرد. امام احمد از ابی سعيد خدری آورده که:سحری خوردن برکت است، آن را ترک نکنید حتی اگر با نوشیدن یک لیوان آب باشد، چون خداوند متعال و ملائکه برسحری خوران صلوات میفرستند. رواه أحمد.

5 – خوابیدن بعد از سحری خوردن که این یکی از عادتهای زشت است، خوابیدن بعد از خوردن برای جسم انسان ضرر است وهمچنين نماز جماعت صبح را از دست می دهد، همچنین مخالف سنت پیامبر اکرم است ، ایشان بعد از نماز صبح در مسجد میماندندومشغول ذکر وتلاوت قرآن بودند. والسلام عبدالله احمدی ( واوان ).

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا