خبرها،نظرهاخبرهای سوزی میحراب

گردهمایی جمعی از ماموستایان مهاباد به منظور همسانسازی اذان

همسانسازی اذان در مهاباد

تهیه گزارش: رسول رسولی کیا

چند سالی است در شهرستان مهاباد شاهد ناهماهنگی هایی در سردادن اذان هستیم امری که ناخرسندی بسیاری از دین داران و عاشقان مسجد و نماز و البته ماموستایان را به دنبال داشته است.

در راستای رفع همین مشکل و ارائه راه حلی فقهی و توافقی صبح روز چهارشنبه مورخه ۱۴۰۱٫.۴٫۲۹ جمعی از ماموستایان و صاحب نظران دینی در مسجد حاج احمد این شهرستان گردهم آمدند.

🔹ابتدا ماموستا عبدالرحمن حاجی زاده امام جمعه محله پشت تپ در سخنانی از ماموستایان دعوت کرد ضمن حفظ وحدت و همدلی، با دید احترام نسبت به بزرگان دین و علمای بزرگوار که زحمات و خدمات فراوانی داشته‌اند بنگرند.
ایشان با صراحت تمام اعلام کردند ما امروز باید از نظرات فقهی خود تنازل کنیم و به منظور حفظ وحدت به رأی مورد اتفاق ماموستایان تمکین کنیم.
🔸سخنران دوم جلسه حاج ماموستا ملا ابوبکر محمد کریمی امام جماعت مسجد حاج صالح شاطری شماره دو بود،ایشان در بیاناتشان ضمن تاکید بر وجود ناهماهنگی های آزار دهنده در گفتن اذان در شهرستان مهاباد خاطر نشان کردند این مشکل چندان بزرگ نیست که ما از عهده حل آن بر نیاییم.
ماموستا محمد کریمی همچنین با یادآوری اینکه پدیده ناهماهنگی و ناهمسانی در سر دادن اذان در شهرستان مهاباد در گذشته های دور و حتی ۵ سال پیش وجود نداشت توصیه کردند بیایید نگذاریم بیش از این بی نظمی در سردادن این شعیره دینی آسمان معنوی شهرمان را آلوده کند.
ایشان با ارائه دلایلی فقهی و همچنین با تاکید بر مشاهده تومار ساعت های موجود در مناطق کردنشین افزودند: همسان ظاهر شدن ماموستایان در سر دادن اذان امری لازم و ضروری و گریزناپذیر می باشد.
ماموستا ابوبکر در بخش پایانی سخنانشان با قرائت حدیث«اذا حضرت الصلاة فلیؤذن احدکم…» و تاکید بر این نکته که اذان باید توسط شخص زنده سر داده شود از امامان جمعه و جماعت خواستند به جای استفاده از دستگاه های اذان گو از مؤذنانی خوش صوت استفاده کنند.

🔺سخنران سوم مراسم حاج ماموستا علی خالدی امام جماعت و جمعه مسجد پاکنهاد بود، ایشان ضمن تاکید بر بیانات دو سخنران قبل از خود یادآورشدند: وقت آن رسیده که با کمک همدیگر همسانسازی و ساماندهی اذان ها در شهرمان را استارت بزنیم.
ماموستا خالدی با تاکید بر ضرورت اتحاد و مضرات فراوان تفرقه خاطرنشان کردند: اتفاق ما بر رأی مرجوح فقهی در این باب بهتر است از تفرقه و ادعای پیروی از قول راجح و ارجح علما و فقها.


ایشان در بخش پایانی بیاناتشان از ماموستایان بزرگوار خواست به منظور کاستن از مسافت اختلاف فاصله اذان مغرب و عشاء در طول سال را حداقل ۷۵ دقیقه و حداکثر ۹۲ دقیقه تعیین نمایند.

🌸در این جلسه که با حضور قریب به سی چهل نفر ماموستا برگزار شد از ماموستایان طراز اول شرکت کننده در جلسه خواسته شد ظرف امروز و فردا جهت تنظیم تومار ساعت واحد و تکثیر و توزیع آن در مساجد شهر اقدام کنند.

👏در پایان ضمن امضای صورت جلسه و در حالی که نشان خشنودی و رضایت بر چهره همگان هویدا بود با گرفتن چند عکس یادگاری مسجد را ترک کرده و به گردهمایی پایان دادند.

ناگفته نماند تعدادی از ماموستایان سرشناس مهاباد از جمله ماموستا شفیع برهانی و ماموستا سید مصطفی محمودیان که نگاهی متفاوت نسبت به این مسأله فقهی دارند در جلسه حضور. نداشتند

طبق جلسه پیشگفته مقرر شد از این به بعد در طول سال
🌅اذان صبح و عصر و مغرب کماکان بر اساس برنامه صلاتک
🌅 اذان ظهر ساعت ۱۲:۴۰ تا ۱۲:۵۰ دقیقه
🌅اذان عشاء پس از گذشت حداقل ۱:۱۵ تا ۱:۳۲ دقیقه، سر داده شود.

والسلام

نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا