دین اجباری یا دین اختیاری؟!
دین اجباری یا دین اختیاری؟! (بررسی موضوع ارتداد و احکام مرتدین از صدر اسلام تا عصر حاضر)
نویسنده: طه جابر العُلوانی
ترجمه: امین سلیمانی
ناشر: احسان
نوبت چاپ: اول
سال چاپ: 1392
قطع: رقعی
تعداد صفحات: 235
نوع جلد: شومیز
تعداد جلد: یک
قیمت: 6500 تومان
آیا دستور قتل مرتد امری مورد اجماع برای تمام عصرهاست یا اینکه امری مورد اختلاف بوده ولی نظر مخالفان به اندازهی کافی مطرح و بیان نشده است؟ آیا ارتداد به معنی خروج از اسلام است یا خروج علیه اسلام؟
«انسان» در دین اسلام برای انتخاب دین خود، آزادی و اختیار کامل دارد، آن هم آزادی و اختیار ذاتی که خداوند برخورداری از آن را در ذات و سرشت انسان قرار داده و مسؤولیت انسان هم بر محور آن دور میزند… حتی نمیتوان یک واقعه را از زمان عصر نبوت رسول اکرم-صلیاللهعلیهوسلم- مورد استناد قرار داد و طبق آن ادعا کرد که پیامبر-صلیاللهعلیهوسلم- معتقد به اجرای حد شرعی در مورد مرتدان از دین اسلام بودهاند و این در حالی است که بسیاری از اشخاص درزمان ایشان مرتد شدند و آن حضرت هم آنها را به خوبی میشناخت. خداوند میفرمایند: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَّمْ يَكُنِ اللَّـهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا»؛ كسانى كه ايمان آوردند سپس كافر شدند و پس از آن ايمان آوردند و باز كافر شدند و آنگاه بر كفر خويش افزودند خداى بر آن نيست كه آنان را بيامرزد و نه اينكه راهى بديشان بنمايد.(نساء:137)
این آیه به صراحت وجود سنت سنّت فعلی دربارهی مرتد را در حیات پیامبر-صلیاللهعلیهوسلم- نفی میکند. با بررسی و استنباط از سنّت قولی آن حضرت همبه چنین نتیجهای میرسیم، و بنابراین دلیلی برای اجرای حدّ شرعی در این دنیا در مورد مرتد وجود ندارد.
این کتاب، ترجمهی فارسی کتاب «لا أکراه فیالدین» تألیف دکتر طه جابر عُلوانی است که دست توانایی در عرصهی اندیشه اسلامی داشته و بینیاز از تعریف و تمجید است. موضوع کتاب از آن جهت که به بررسی حکم ارتداد و احکام آن از جمله مجازات مرتد و ارتباط آن با آزادی عقیده و قدرت تعقّل و اختیار انسان میپردازد؛ بسیار حائز اهمیت است.