اندیشه

« اسلام» هدیه ی فراموش شده ی خداوند به بشریت!

شکی نیست که اسلام دین پاک و بی نقصی است،  مردم را به محبت دعوت می کند و از دشمنی  و کینه نهی می کند، با ظلم و فساد می جنگد و بنای بر آبادانی است و از ویرانی بدور است؛ اهل آمرزش و مدارا است.

دین مهربانی و رحمت است و از خشونت وسنگدلی دور است، رحمت، اساس اسلام و پایه ای است که روی آن بنا شده است. آیه ای که می فرماید:

وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعَالَمِینَ ( انبیاء۱۰۷ ).

(ای پیغمبر!) ما تو را جز به عنوان رحمت جهانیان نفرستاده‌ایم./ محورِ تمام آیات وسوره های قرآن است، همانطور که زمین و ستارگان به دورِ خورشید می چرخند و این محوریت جوهر و ذات ارتباط اسلام با جهان است. هر حرکت، مذهب، اندیشه یا حزب سیاسی و یا گروهی اجتماعی که مدعی اسلام است و با اسم و رسم اسلام خود را نمایان می سازد ولی فاقد این صفت [ رحمت و مهربانی ] است و دنبال سرکوب و ترور دیگران است و آنها را شکنجه می کند، با اسلام نسبتی ندارد هر چند که خود را به اسلام نسبت دهد و به نامهای خداوند و آل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نامبرده شود.

اسلام دین نیکی و برکت و فزونی است و دین یٲس  و نا امیدی نیست، دین وسطیت و میانه روی است و دین تندروی و غلوّ نیست، دین عطا و بخشش و عمل و کار است، دین سستی و خمود و رکود نیست.

این اسلامی است که شیاطینِ زمین در صددِ تخریب آن پیش جهانیان هستند و به صورت غیر واقعی آن را نشان دهند. ولی با وجود این اسلام به مقصد خویش که همانا هدایت بشری است در حرکت است و به غرب و شرق بالِ رحمت خود را می گستراند؛ هر زمانی که راهش را تنگ نمایند خدا راهی وسیع تر و گشادتر را برایش باز می نماید؛

و َیَمْکُرُونَ و َیَمْکُرُ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ ( انفال ۳۰ ).

وآنان چاره می‌اندیشیدند و نقشه می‌کشیدند (که چگونه به تو شرّ و بلا برسانند) و خدا (هم برای نجات تو از شرّ و بلای ایشان) تدبیر و چاره‌سازی می‌کرد، و خداوند بهترین چاره‌ساز است.

اگر اسلام اینطور نبود در جهان منتشر نمی شد و دینی جهانی است که پیروانی بالغ بر یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر دارد که (% ۲۳)جمعیت جهان را شامل می شود.

اسلام اینطور است و خواهد بود، دینی فراگیر و کامل است برای انسانیت، تنها برای دستەای یا قومیّتِ خاصّی نیست بلکه برای تمام بشریت است و راه گشای زندگی انسانیت در تمام جنبه های روحی، جسمی و تمدن و اندیشه است. به همان شیوه ای که مسلمانان از بدو ظهور (۱۴۰۰) ساله اش شناخته اند و به دینی که فقط در عبادتگاه باشد، یا دینی که خون ریز باشد و مردم را بکشد و به صورت غافلگیرانه آنها را بکشد، نیست. همچنانکه بعضی از دشمنانش و کسانی که وابسته به آنان هستند می خواهند که ظلم را به آن نسبت دهند.

پذیرفتن اسلام باید از تمام جوانب مختلف آن، شامل و کامل باشد، نه اینکه جزئی را اخذ و برخی دگر را ترک نماید، بلکه تمام جوانبی که مطرح کرده است در یکدیگر متداخلند و هر کدام در خدمت به دیگر ی وضع شده است و اهداف واحدی را دنبال می کنند آن هم تنظیم ارتباط انسان و جوامع و دولتها براساس ” مهر و محبت ” با یکدیگر است و همچنین در صددِ بازگرد ارتباط صحیح انسان با خداوند بر اساس قاعده ی ” ربوبیت و عبودیت ” است.

 [مباحثی که گفته شد] خلاصه ای از حقیقت اسلام برای جهانیان است. اما آنچە که [امروزه] بعضی از احزاب و تشکل ها به نام “اسلام” انجام داده اند و می دهند، اخذ و گلچینی از موافقاتِ مصالح فکری و سیاسیِ آنان و ترکِ آنچه مخالفِ مصالح و موجّهات فکریشان است، و این همان انحراف و کج رَوِیی است که خداوند ما را از آن حذر داشته است.

همان گونه که می فرماید:

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَٰلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا ۖ وَیَوْمَ الْقِیَامَهِ یُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (بقره ۸۵ ).

 آیا به بخشی از (دستورات) کتاب (آسمانی) ایمان می‌آورید و به بخش دیگر (دستورات آن) کفر می‌ورزید؟ برای کسی که از شما چنین کند، جز خواری و رسوائی در این جهان نیست، و در روز رستاخیز (چنین کسانی) به سخت‌ترین شکنجه‌ها برگشت داده می‌شوند، و خداوند از آنچه می‌کنید بی‌خبر نیست.

در جهان اسلام ده ها بلکه صدها حرکات و احزاب اسلامی وجود دارند که هر کدام در نظر و سیاست و مصالح، با دیگر ی فرق دارند و ادعا می کنند که آنها بر حق و دیگران بر گمراهی هستند!

 مشکل این است که هر کدام با دیگر ی  یا بیشترشان با دیگر ی مخالفت می کنند و برای رسیدن به اهدافشان کار می کنند هر چند همراه و همکار کسانی باشند که سخت ترین دشمن اسلام باشند، همچنانکه بعضی از گروههای سلفی در کودتای ضد محمد مرسی شرکت کردند .

این یکدیگر را کشتن و میدان داری کردن بین احزاب اسلامی باقی خواهد ماند و بلکه به مرورِ زمان تندتر هم خواهد شد، مگر اینکه دیدگاهِ مان  را نسبت به اسلام اصلاح کنیم و تعامل با آن را مثل رحمتِ هدیه شده از جانب خداوند عملی کنیم؛ نە اینکە همانند تفکر سیاسیِ خشک و بی روح، کە غیر از مصلحتِ موقّت چیزِ دیگری در بر ندارد، بنگریم.

 

منبع: مجله المجتمع

ترجمه: رحیم رهرو

ویراستاری: سۆزی میحڕاب

نمایش بیشتر

عبدالرحیم رهرو

✅ محل سکونت : آذربایجان غربی - مهاباد ☑ دعوتگر دینی و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا