تاریخ

درگذشت عباس کمندی

به گزارش مهر عباس کمندی هنرمند نامدار و پیشکسوت عرصه موسیقی  کرد، صبح پنجشنبه اول خرداد ماه سال 93 به دلیل ایست قلبی در سن 62 سالگی در بیمارستان توحید سنندج درگذشت.

کمندی در طول حیات هنری خویش با خلق نغمه های جاودانه، بارها روح و جان مشتاقان و دوستداران ناب موسیقی کردستان و ایران را نوازش داد.

خبر درگذشت هنرمند برجسته کرد و خالق نغمه های ماندگار در تاریخ موسیقی کردستان، شادروان استاد ˈعباس کمندیˈ موجب تاثر اهالی فرهنگ و دوستداران هنر موسیقی شد.

استاد عباس کمندی، هنرمند، نقاش، نویسنده، شاعر، نمایش‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان مشهور کردستانی شب گذشته به دلیل درد ناشی از کلیه به بیمارستان منتقل و صبح امروز به علت ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم نمود
عباس کمندی در سال 1331 و در شهر سنندج متولد شده و به غیر از خوانندگی در زمینه‌های نقاشی، نویسندگی،تدوین، موسیقی، شعر و داستان مهارت بالایی داشت.
وی در سن شانزده سالگی به شعر سرایی، قصه نویسی، قصه‌پردازی مشغول بود. به گفته خود وی از هیچکس تقلید نکرده و سبک مخصوص به خود را دارد و سال‌ها بعد به یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین هنرمندان این سرزمین مبدل گشت.
او در ۱۸ سالگی در یک مسابقه داستان نویسی در رادیو سنندج مقام اول را کسب نموده و با توجه به کسب این مقام توسط مدیر وقت رادیو به کار در رادیو سنندج دعوت شد.

در سال ۱۳۵۰ پس از شرکت در یک شب شعر با حضور جمعی از بزرگان ادبیات ایران از جمله “رحیم معینی کرمانشاهی” که با ارایه تنظیم شعر حافظ مسئولیت ترانه سرایی خانه فرهنگ و هنر به عهده وی گذاشته شد.

عباس کمندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با همکاری گروه کامکارها کارهای جدیدی را شروع کرد.

سبک شعر و آهنگ های عباس کمندی عاشقانه است و بیشتر آنها از شاعران هورامان گرفته شده است و تاکنون از وی آهنگی راجع به جنگ و کشتار و خون ریزی ثبت نشده است.

از جمله کارهای انجام شده توسط این هنرمند کردستانی می توان به سرودن اشعار بیش از 150 ترانه، ساخت و اجرای بیش از 60 آهنگ و ترانه، اجرا و ارائه مجموعه آهنگ های گلاویژ، پرشنگ، اورامان و کیژی کورد در 3 شماره، گردآوری مظاهر فرهنگ فلکلوریک و گردآوری و تحقیق زندگی نامه شخصیت های کرد و تبدیل آن به فیلمنامه از جمله سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه و میر نوروزی اشاره کرد.

فیلم نامه های زیادی نیز توسط این هنرمند نام آور شامل اسب، یک سبد علف، پرواز در قفس، ارثیه مامه رحیم، عضو جدید اوپک، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا، وکیل اول، قلم و شیطان و پهلوان پنبه نگاشته شده است.

استاد کمندی در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی هم موفق به خلق آثاری همچون اسب، یک سبد علف، پرواز در قفس، ارثیه مامه رحیم، عضو جدید اوپک، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا، وکیل اول، قلم و شیطان، و همچنین پهلوان پنبه شده است.

آثاری چون دیوان شعر کردی و فارسی، جمع آوری اشعار دیوان میرزا شفیع، ورزش باستانی و پهلوانان کرد، زندگی‌نامه سید علی اصغر کردستانی، اورامان، رمزگشایی در مظاهر فرهنگی، گردآوری اشعار هجایی ایرانی قبل از اسلام نیز از دیگر آثاری است که از ذهن سرشار او سرچشمه گرفته است.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی کردستان در شهر سنندج و با حضور هنرمندان و مسئولان و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا