اندیشه

لزوم بازنویسی تاریخ اسلام

نویسنده:   محمد قطب

ترجمه:   احمد حکیمی

ناشر:   احسان

نوبت چاپ:   اول

سال چاپ:   1388

قطع:   رقعی

تعداد صفحات:   359

نوع جلد:   شومیز

تعداد جلد:   یک

قیمت : 4500 تومان

در جهان جدید همه چیز در حال تحول و دگرگونی است و بشر همواره به شناخت جزئیات و جوانب بیشتری درباره‌ی هستی، دست می‌یابد و معلومات و حقایق تازه‌ای، ‌جایگزین معلومات و حقایق قبلی و فعلی می‌شوند.

این دگرگونی‌ها،‌ حتی به حوزه‌ی علوم دقیق نیز پای می‌نهند و قوانین و قضایای جدیدی در عرصه‌ِی علوم ریاضی و فیزیک و مکانیک کشف می‌شوند و اساساً تشکیک در مورد حقایق به عنوان روش تحقیق علمی، به صورت یک اصل، مورد پذیرش محافل علمی قرار گرفته است.

علوم انسانی و از آن جمله تاریخ و وقایع تاریخی، بنابر ماهیت خود به طریق اولی، بیشتر می‌توانند در معرض تردید، تحول و تحریف قرار می‌گیرند و لذا امکان بازنگری در آن‌ها بیشتر خواهد بود.

کتابی که به نظر خواننده‌ی محترم می‌رسد «کیف نکتب التاریخ الاسلامی»‌ نام دارد و در برگردان فارسی، عنوان «لزوم بازنویسی تاریخ اسلام» برای آن برگزیده شده است.

نویسنده در این کتاب به تفصیل و تشریح کامل بحث می‌پردازد.

مورخان جدید درباره‌ی تاریخ اسلام گاهی از زاویه‌ی ملّی‌گرایی عربی که یکی از جنبه‌های خنده‌آور آن، معرفی صلاح‌الدین کُرد، به عنوان قهرمان و مدافع ملی‌گرایی عربی است و زمانی به شیوه‌ی سوسیالیستی، پیامبر اسلام(ص) را رهبر قیام فقرا بر ضد ثروتمندان معرفی می‌کنند!

گاهی هم از نقطه‌نظر تفسیر مادی یا اقتصادی تاریخ ادعا می‌کنند که انگیزه‌ی فتوحات اسلامی و نیز جنگ‌های صلیبی،‌ مسائل اقتصادی بوده است و در هر دو مورد، دین را پوششی برای استثمارگری به حساب می‌آورند.

بی‌تردید تاریخ اسلام، تاریخ حکومت‌های اموی، عباسی، ممالیک یا عثمانی و…. نیست، بلکه تاریخ «امت اسلامی» است و خواهد بود و معیار همیشگی آن در هر زمانی این است که: آیا امت، رسالتش را انجام داده و اگر انجام داده است، این امر چگونه و تا چه اندازه‌ای بوده است؟ یا در انجام آن دچار سستی، کوتاهی و عقب‌ماندگی شده و به چه صورت و تا چه حد کوتاهی کرده است؟

با مطالعه‌ و بررسی تاریخ اسلام به این شیوه، جوانب و زوایای بسیاری برای‌مان آشکار می‌شود که در غیر این صورت به ویژه اگر آن را به صورت تاریخ سلسله‌های حاکم مرود مطالعه قرار دهیم،‌این واقعیت‌ها از نظرمان پنهان می‌ماند

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا