تاریخ

بازدید مردم انگلیس از «مساجد » برای شناخت اسلام و مسلمانان

در انگلستان ۸۰ مسجد درهایشان را بر روی مردم باز نمودند جهت آشنا نمودن مردم با اسلام و پاسخ به شبهات آنها. 

روز شنبه گذشته بنا به درخواست مجلس اسلامی انگلستان که صدها مسجد و مراکز اسلامی و مؤسسات دینی را در این کشور تحت پوشش دارد، حدود هشتاد مسجد ، درهایشان را بر روی غیر مسلمانان گشودند ، تا از نزدیک با اسلام آشنا شده و پدیده ی اسلام هراسی برای مراجعه کنندگان تبیین شود.

مساجد یادشده به نمایشگاهی هنری تبدیل گشته بودند، کودکان مسلمان انگلیسی سرودهای عشق و آشتی را می خواندند، و همزمان جوانان در میان بازدیدکنندگان و حضار مساجد و عابرین ، گل پخش می نمودند، علاوه بر اینکه آنجا را رنگ آمیزی کرده و با تابلوهای رنگارنگ مزیّن نموده بودند، همچنین برنامه های دیگری که برپاکنندگان این برنامه ها تدارک دیده بودند نیز بر زیبایی های آن افزوده بود.

 بسیاری از بازدیدکنندگان، خانواده ها و کودکانشان را نیز با خود آورده بودند تا از نزدیک با تمدن اسلامی آشنا شوند، و خیلی از بازدیدکنندگان از این بازدید با ادبیاتی هنری و شاد یاد می کردند و نام هایشان را به خط عربی می نوشتند.

“الجزیره نت” یک روز کامل را در مسجد و مرکز “دارالرعایه الاسلامیه” و مسجد “فینزبری بارک” در منطقه”إزیلتون” در وسط لندن، حضور داشت. 

بارزترین بازدیدکنندگان؛ رئیس حزب کارگران اپوزسیون “جیرمی کوربن” و شهردار “إلینغتون” رچارد واتس، بودند و این دو شخص از این روزِ باز، اظهار شادمانی و مسرت نمودند. 

 

گامی مثبت

رئیس حزب کارگران معارض “جیرمی کوربن” این روز را برای مساجد  روزی باز و یک رخداد مهم، توصیف کرد و خاطر نشان نمود اینگونه فعالیت ها و خدماتی که “دارالرعایه الاسلامیه” و سایر مساجد در آن مشارکت کرده اند،  مصداق بارزی است از شهروندی و درهم آمیختگی مسلمانان به کشور انگلیس!

 کوربن، در مصاحبه با “الجیزره نت” افزود: من به عنوان یک نماینده مجلس، مسلمانان این کشور را جزئی اساسی از جامعه می دانم و تأکید می کنم که اسلام ستیزی و نژاد پرستی اشتباه بزرگی است  و سیاست های دولت که مسلمانان را مورد هدف قرار می دهد را امری غیرمنطقی می دانم.

وی حمایت خویش را از همه جوامع  و ادیان برای همزیستی مسالمت آمیز با هم، اعلام کرد، و اشاره کرد ، باز نمودن درب مساجد بر عموم مردم از همه طیف ها و ادیان، برای آشنایی با تمدن بزرگ اسلامی  فرصت خوبی است.

آثارنگاشته شده با الفبای عربی، مورد توجه رئیس حزب کارگران واقع شد،او در صف  بازدیدکنندگانی که می خواستند اسامی خویش را به خط عربی بنویسند، قرار گرفت تا نوبت به او رسید و درخواست کرد که نام او و همسرش  به خط عربی در تابلو نوشته شود تا آن تابلوی ویژه را به همسرش هدیه دهد.

شهردار “إزلینغتون رچارد واتس” هم به نوبه خویش از این اقدام، ابراز خوشبختی نمود و گفت: طرح “روزی باز” ابتکار و ایده ای عالی است، همه فرهنگ ها و دین ها می توانند با اسلام و مسلمانان آشنا شوند.

وی همچنین مسلمانان را به ستونهایی اساسی جامعه توصیف کرد، و افزود: این گونه اقدامات کمک می کند که روحیه¬ی صلح و دوستی واقعی در بین مسلمانان وسایر مردم تقویت شده و نزدیکی و تعامل بیشتری بین شهروندان این کشور پدید آید .  

برداشت های مثبت

بازدیدکننده مسیحی “اوونا” پس از بازدید از یکی از مساجد به کانال تلویزیونی الجزیره گفت: «من یک مسیحی کاتولیکم ، قبلا از هیچ مسجدی بازدید نکرده بودم و جنایات فراوانی را که به مسلمانان نسبت می دادند را از شبکه های ماهواره ای  مشاهده نموده ام ، اینجا آمده ام تا ببینم آیا این امر حقیقت دارد یا خیر؟! ولی اکنون من عکس آن را دیدم، چرا که مسلمانان آدم هایی آرام و مهربانند». 

وی که به همراه دخترش به بازدید آمده و از آداب و رسوم عرب ها خیلی لذت برده بود افزود: «مسلمانان دارای جامعه ای باز هستند و آن طوری که گمان می کردم تندرو و  خشن نیستند»

 مرد مسن انگلیسی “رولی هیرس” که از جایی دور و همراه همسرش و بخاطر علاقه مندی به “روز باز” به آنجا آمده تأکید کرد : کسانی از انگلیسی ها بخاطر تیلیغات رسانه ها ، ذهنیت منفی نسبت به اسلام دارند، بسیار اندک است.

او مسلمانان را به کنار آمدن با این امر، از طریق اصلاح اندیشه و ارتباط بیشتر با جامعه و معرفی نمودن خویش به آنها، فراخواند.

وی با اشاره به اینکه او ذهنیت خوبی از مسلمانها دارد؛ چون بسیاری از همسایه ها و دوستانش مسلمان هستند یادآور شد: در سیلاب های اخیر انگلستان مسلمانان داوطلبانه به یاری همنوطنانشان شتافتند.

معرفی نمودن اسلام

و از طرف خودش”بلقاسم کحللش” معاون کل مسجد و مرکز “دارالرعایه اسلامی” تأکید کرد : این ابتکار به منظور اصلاح ذهنیت ها نسبت به اسلام و مسلمانان ،  واکنشی است در برابر رسانه هایی که تصاویر بسته و یک سویه ای از مساجد و نمازگران ارایه داده اند و مسلمانان را به انجام کارهای مشکوکی متهم می سازند که واقعیت ندارد .

و ایشان _ در مصاحبه با الجزیره نت_ وجود چنین روزی را ضروری دانست تا اسلام راستین به مردم معرفی شود زیرا مساجد همانند کلیساها خانه عبادت باشند و مسلمانان در این کشور افرادی برون گرا و اهل تعامل می باشند.

رئیس کانون اداره مسجد “فینزبری بارک” محمد کزبر گفت: مساجد به حمایت از تندرویی متهم شده اند، ولی امروز برای بازدیدکنندگان ، ثابت شد که این اتهامی بیش نیست و مسلمانان و مساجد از این اتهامات مبرا هستند  و مساجد در ایجاد گفتگو در میان تمدن ها مشارکت مثبت دارند  و این رویه ای است که جوان مسلمان را از تندرویی باز می دارد.

 الجزیره نت

نمایش بیشتر

عبدالله رشی مقدم

@ نویسنده و مترجم @ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت و خطیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا