خانواده

نقش مادران در تشویق کودکانشان به « روزه»

 

چگونگی وضعیت کودکانمان در ماه رمضان 

امام بخاری در صحیح خود از ربیع دختر معوذ روایت می کند : ما روزه می گرفتیم و بچه هایمان را نیز تشویق می کردیم که روزه بگیرند و از پشم حیوانات برایشان اسباب بازی درست می کردیم  و هرگاه از گشنگی برای غذا گریه می کردند آن اسباب بازی ها را به آنها می دادیم تا گرسنگی را فراموش کنند وروزه را به اتمام برسانند.

علما می فرمایند :روزه گرفتن بچه ها واجب نیست ،بلکه لازم است بچه ها را بر روزه گرفتن عادت دهیم ،همان گونه که عادت دادن بچه ها در سن هفت سالگی بر انجام دادن نماز امری ضروری و لازم است .

اى مادر عزیز چه تاکتیک و برنامه ای برای بچه هایت  درماه رمضان دارید؟ شما را به رعایت نکات زیر توصیه می کنم

۱-هنگام استقبال از ماه رمضان باید احساس خوشحالی وشادی کنید و منزل را مزین نمایید ،تا بچه ها اهتمام وتوجه زیادی به مهمان جدید(رمضان) بدهند.

۲- در اول رمضان جلسه ای برای بچه ها با حضور پدرشان تشکیل دهید و در آن جلسه از فضل و بزرگی ماه رمضان و بازشدن درهای بهشت دراین ماه و اینکه رمضان فرصت مناسبی است جهت نزدیک شدن به خدا  و ازدیاد حسنات و اعمال نیکو ودوستی خداوند واطاعت از او و….سخن بگو.

۳- با کمک بچه ها برنامه ای به صورت روزانه تنظیم کن تا بیشتر از اوقاتشان استفاده نمایند.

مثلا جدولی برای کارهای روزانه تهیه وتنظیم کن که بچه ها عادت بگیرند کارهای خود را در وقت مقرر انجام دهند.

۴-برای انجام عبادات وقتی معین ومشخصی را برای بچه ها معین کن به طوری که از آن وقت تخلف نکنند مانند اقامه نماز در اول وقت ، تلاوت قرآن و اذکار در مسجد و…

و بچه ها را بر اخلاق وفضایل نیکو عادت دهید مانند عفو وگذشت ودوری از الفاظ زشت و ناپسند …و سعی کن در پایان هر روز هر یک از اعضای خانواده خود  را محاسبه کند تا ببیند چه کارهای خوب و یا بدی را انجام داده است.

۵-بچه ها را طوری تربیت کنید که شما را در کارهای منزل کمک کنند و برای هرکدام کار و وظیفه ای معلوم ومخصوص تعیین نمایید؛ مانند مرتب وتمییز کردن لباس و اتاق شخصی خودشان،  تا بدین وسیله شما هم بتوانید از رمضان بهره وسود بیشتری ببرید.

۶-در عادت دادن بچه ها به روزه گرفتن باید به صورت تدریجی عمل نمایی وتفاوت سن وسال بچه ها را حتما رعایت کنید ،مثلا کوچکتر ها را در روز چند ساعت عادت دهید روزه باشند و برای هر روزه که می گیرند جایزه و پاداش مناسبی را تعین کنید وبچه هایی که توانایی روزه گرفتن را ندارند را در افطار و سحری شرکت دهید تا در دعاها وشادمانی بزرگت رها شریک وهمراه شوند.

۷-به دخترها توجه زیادی بنمایید ،خصوصا دخترانی که به سن بلوغ نزدیک شده اند واحکام روزه را به آنها یاد دهید.

۸-به پسرت که به سن بلوغ رسیده است توجه واهتمام بورزید وبا مهربانی وترحم با او بر خورد کنید تا او نسبت به شما اعتماد واحترام داشته باشد .

۹– وقت مشخصی را به بچه ای که در تلاوت قرآن صدای نیکو و دلنشینی دارد، اختصاص دهید تا به تلاوت و قرائت شما گوش فرا دهد و در فرا گرفتن قرآن از شما تقلید نمابد و او را در حفظ قرآن تشویق وتر غیب نمایید.

۱۰-کودک خود را در انفاق و بخشش وصدقه دادن در ماه رمضان عادت دهید و داستان هایی را درباره صدقه دادن برایش حکایت وبازگو کنید .

۱۱-بچه هایتان را همراه خود به نمازهای تراویح و نماز صبح ببرید و آن ها را در ادای نمازها در اوقاتشان تشویق کنید .

۱۲-به بچه هایتان بفهمانید که روزه بدون اخلاق نیکو ارزش و فایده چندانی ندارد.

۱۳-مراقب کودکانتان باشید که چگونه از ماهواره وتلویزیون و…استفاده نمایند وشرایط وضوابط معین ومعلومی جهت مشاهده تلویزیون را برایشان مقرر نمایید.

۱۴-در آخر از خداوند بخواهید که روزه وعباداتمان را قبول نماید و دعا کنیم که از رمضان استفاده خوبی کرده باشیم  به نحوی که از قبل از رمضان وضع وحالمان بهتر شده باشد .

 

مؤلف :عزه محمد حسن

مترجم : عثمان جاسمى

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا